Dag 2 - Rit naar Berchtesgaden: eind- of beginpunt

4 september 2019 - Berchtesgaden, Duitsland

Vanmorgen om half negen ben ik gaan afrekenen bij de receptie: dat kan alleen 's morgens even. Kostte me 14 euro, deze camperplek in Reit im Winkl.

WL-190904-064

Camperplek Reit im Winkl

De dame in de receptie vertelde dat het terrein lang geleden een camping was. De grondeigenaar zou nu de camperplek wel willen opknappen, maar hij krijgt daarvoor geen toestemming van de burgemeester - 'de koning hier'. "Als hij wil dat het water naar boven stroomt dan moet dat ook gebeuren." Zijn bezwaar tegen de grondeigenaar van de campingplek is dat deze geen Reit im Winkl-er van oorsprong is. Eigen mensen eerst. Daar zijn veel mensen in Beieren al heel lang heel goed in...  Maar: er komen gemeentelijke verkiezingen aan dus wie weet, zei ze hoopvol.

Op het terrein kon ik nog wel mijn chemisch toilet ledigen, vuil water weg laten lopen en vers water innemen. Dus ik kan er weer even tegen.

Richting Berchtesgaden. Rechts van de weg een prachtig merengebied. Op een mooie plek parkeer de bus voor een wandeling tussen de meertjes door. Schitterend: helder water, waarin lui mooie forellen tegen de stroom in zwemmen zonder vooruit te komen. Stilstand is voor een forel zeker achteruitgang. Ook mooie vlinders dwarrelen hier rond.

​​​​​​WL-190904-023

WL-190904-080

De uitzichten worden steeds mooier. Ik zoek plekken voor de camper met uitzicht: dat wil de opdrachtgever. Krijg mensen heel gemakkelijk bereid even model te staan bij de camper: dat is voor foto's wel zo leuk.

WL-190905-097

WL-190904-044-2

Bij een plaatselijk winkeltje annex café drink ik koffie en koop ik broodjes voor de lunch. En karnemelk. Bij een geweldig uitzicht eet ik dat op: wat een mooi leven is dit!

Uiteindelijk kom ik op de camping in Berchtesgaden aan. Haarspeldbochten, 12%. Eitje intussen. Het laatste stukje naar de camping is steiler: in z'n eerste versnelling dan maar. Ik krijg een prachtige plek! Als ik de achterdeuren open doe...

WL-190905-140

Nu even alles opladen - bluetooth luidspreker, lampje, fietsaccu, camera-accu's. Mijn plan is om morgen op de fiets naar de Königssee te rijden.

1. Rebecca Laros:
    4 september 2019