Dag 12 - Lindau Insel

14 september 2019 - Opfenbach, Duitsland

De laatste dag: fietsen naar Lindau

De trip Deutsche Alpenstrasse zit erop. Van Schönau am Königssee tot aan Lindau - alles bij elkaar maar rond de 450 km. Vandaag ben ik van de Landvergnuegen-boer af gefietst naar Lindau Insel, zo'n twintig kilometer. Maar: er is wel wat hoogteverschil, dus geluk heb ik een fiets met een accu.

WL-190915-110

Heerlijke fietspaden door een mooi landschap.

Af en toe is het onduidelijk of je op de stoep fietst of niet, maar over het algemeen vond ik prima fietspaden. Langs een weg of ook wel vrijliggend. Duidelijke bordjes ook met de richting en met diverse te volgen routes.

In Lindau staat Lindau Insel goed aangegeven. Met de camper mag je het eiland niet op, met de fiets gelukkig wel. Toeristisch, water rondom uiteraard en met dit prachtige weer op zaterdag was het gezellig druk.

WL-190914-059

Terrasjes, mooie straatjes en: een tentoonstelling van Hundertwasser. In Nederland niet zo bekend wellicht, maar ik zag al diverse van zijn architectonische 'verbouwingen' en vind ze bijzonder. Had geen tijd om te gaan en zat ook wat met de spullen in mijn fietstassen. Had expres geen rugzak meegenomen - dat geeft zo'n natte rug.

WL-190915-108

Frieda heeft het goed bekeken.

WL-190914-053

Via een rechte brug in Lindau Insel met het vasteland verbonden.

WL-190915-111

WL-190915-095

Rond de Bodensee wordt heel veel fruit verbouwd.

WL-190915-114

Prachtige boerderijen kom je tegen.

​​​​​​WL-190914-071

WL-190914-074

Begreep van een ingezetene dat deze man al 20 jaar 's zomers zijn geld verdient door hier als Napoleon stil te staan. En te bewegen als hem iets wordt toegeschoven uiteraard. Kinderen vinden dat maar raar.

WL-190914-058

Mooie straatjes - ik fotografeerde er nog meer.

Terug bij de Tannenhof waren de overburen net tien koeien aan het 'uitladen'. De boerin - ze leek in niets op wat ik me voorstel bij een boerin - leidde met zachte hand en vriendelijke woordjes de dieren naar het sappige gras. De jonge boer zag kans met deze combinatie op die smalle weg achteruit te rijden: ik vind het knap.

WL-190915-120

WL-190915-123-2

WL-190915-127-2

Ik leende een fietskaart hier. Die bracht ik gelijk maar terug in de Hofladen.

WL-190915-124

Achter mijn Adria buscamper staat dit paard na te denken.

WL-190915-132-2

Het late licht valt over de fruitbomen. Rechts nog net een puntje van onze camper.

WL-190914-112

Het bordje Landvergnuegen bij onze 'bus' . Dat niet meer camperaars dat doen!

WL-190914-114

Ja, af en toe komt er een tractor langs. Het boerenbedrijf gaat altijd door. Voedsel voor de winter moet nu worden geoogst bij het veeteeltbedrijf.

WL-190914-121

En tenslotte dit. Deze dames gisteren vroegen of ik een foto van ze wilde maken met een telefoon van een van hen. Dat is goed, zei ik, maar twee voorwaarden: jullie draaien je om voor het licht en ik maak er ook een met mijn camera. Ze vonden het resultaat fantastisch en ik kreeg een luid applaus. Grappig toch?

WL-190913-076-2-2