Dag 1 - De Alpenstrasse

3 september 2019 - Reit im Winkl, Duitsland

Vanmorgen was alles nat. Aan de plassen te zien heeft het lekker geregend. Ik heb er niets van gemerkt.

Rondje camping om enkele foto's te maken. Broodjes van de camping, gelijk voor de lunch.

WL-190903-038

Daarna richting de Alpenstrasse gereden. Die is werkelijk wonderschoon hier. Goed aangegeven ook En ik kan waarachtig regelmatig een plekje voor de bus van 660cm lengte (met fietsenrek) vinden om foto's te maken.

WL-190904-063

Er rijden ook heel veel motorfietsen rond, zo'n weg is het.

WL-190903-035-2

Met de eigenaar van deze BMW R75/5 raakte ik aan de praat. Hij was zes maanden onderweg in Europa, ook met een buscamper. " Een mens heeft maar zo weinig nodig", was zijn stelling. En gelijk heeft hij.

WL-190904-053

Het motorrijden wordt hier ook sterk bevorderd...

De steilste helling tot nu toe was 14%. Geen probleem met de 150pk aan boord. Ik schakel de automaat dan wel handmatig: dat rijdt veel beter. Bij een supermarkt de voorraad aangevuld. Thee, sapjes, bananen.

WL-190903-028-2

Geitenboerderij bezocht. Maken ze ook geitenkaas uiteraard.

Richting Reit im Winkl is er een omleiding. Hoewel de site van de Alpenroute vanmorgen nog aangaf dat er geen omleidingen zijn. Zo kwam ik toch in Oostenrijk terecht.

WL-190904-086

Eenmaal weer op de route bezocht ik nog een zoutmuseum. Hier werd in de 19e eeuw zout omhoog gepompt door een leiding, met waterkracht aangedreven. Zout was het witte goud in die tijd, om voedsel goed te houden. Salzburg ligt hier ook dichtbij...

WL-190904-052-2

Einde middag heb ik er genoeg van. In mijn papieren zie ik dat er een camperplek in Reit im Winkl moet zijn. Daar sta ik even later. Geen stroom neem ik, al is het op enkele plekken wel. Verder is er niets eigenlijk. En lekker stromende beek achter de bus. Een ijsvogel, glimmend in de late middagzon. Ik besluit een wandelingetje naar het dorp te maken en daar wat te eten. Rindergoulash mit Semmelknödel. Hemels lekker!

WL-190904-124

Er is vanavond een concert in het dorp. Hoempapa neem ik aan. Ik ga kijken.

WL-190904-134

Het publiek wordt warm gehouden met schnapps. Het is hier net Oostenrijk.