Dag 9 - Balderschwanger

11 september 2019 - Balderschwang, Duitsland

De koeien: Balderschwang

WL-190911-004-2

Het is de periode van - in Duitsland - de Viehscheid. Het vee - koeien, schapen, geiten - dat de hele zomer van het gras van de bergweiden smulde komt naar beneden, naar de stal.

Want in de sneeuw hebben die arme dieren geen kans. Almabtrieb heet het in Duitsland, Alpabtrieb in het Kleinwalsertal hier dichtbij.

Drank, muziek en meer

WL-190911-008

Door dat veefeest - want het gaat gepaard met drank, eten, muziek, klederdrachten en met bloemen versierde koeien - is het druk in de bergen nu. Althans in de regio's waarin dit feest wordt gevierd. De oorsprong: God danken voor een mooie zomer. Nu: toerisme.

WL-190911-041

WL-190911-001

De camping in Wertach was prima en 16 euro voor de overnachting (stroom, vuil water lozen, chemisch toilet ledigen en douchen - is niet overvraagd. Ik had gebeld naar een boer in Sulzberg, ' maar mijn vrouw is er niet, kun je morgen bellen?' Ja doei. Graag of niet.

Viehscheid Balderschwang

WL-190912-054

Op een speciale website las ik dat Balderschwang ook een Viehscheid heeft. En de campingbaas in Wertach beaamt dat: een hele leuke. Laat hier nou ook nog een camperplek zijn, met stroom, restaurant, sanitair... Enig punt van aandacht: de Riedbergpas. 1420 meter hoog, verboden voor caravans, 16% stijgingspercentage. Maar goed, met 150 pk moet dat lukken. En het ging eigenlijk heel simpel, al heb ik wel de automaat regelmatig vastgezet in de tweede versnelling.

WL-190911-018-2

De keuken van het restaurant getest, daar op de laptop een update van Lightroom geïnstalleerd (op het terrein in de camper is de verbinding niet stabiel genoeg daarvoor) en 'huishoudelijk werk' in de camper verricht. Vanmiddag nog even naar het dorpje gefietst en nog een stuk verder om even Oostenrijk ' aan te raken' - zo dicht bij de grens zit ik. De eFiets is een uitkomst: zonder zou ik het niet in mijn hoofd halen hier te gaan fietsen. De dame in het dorpshuis had duidelijk zin in een praatje: een grapje bij het begin en ze kwam helemaal los. Weet nu precies de tijden en de richting van de koeien vrijdag.

Ook nog opmerkelijk vandaag: tanken. Op een klein benzinestation op een berg. Achteruit er weer uit en gelijk een bocht om. Raad ik beginners niet aan. En zonder achteruitrijcamera was ik er ook niet aan begonnen.

Morgen een dagje rust. Een wandeling naar een waterval, is de bedoeling. Water en eten mee, statiefje ook.

WL-190912-025

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rinze:
    11 september 2019
    Ziet er mooi uit, en mooi weer is ook perfect.