Dag 3 - Op de fiets naar de Königssee

5 september 2019 - Berchtesgaden, Duitsland

WL-190905-002

Het weer blijft geen feest: voor de middag wordt er bewolking voorspeld, met af en toe regen. Bijtijds op dus, broodjes bij de receptie halen voor ontbijt en lunch, accu in de fiets en rijden maar. Richting Berchtesgaden, daarna is het aangegeven, aldus de vriendelijke buurman met zijn vijf maanden oude baby in de arm.

WL-190905-004

WL-190905-006

WL-190905-013

Eerst een ochtendwandeling over de camping. Wat een mooi terrein is dit! Zwembad, sauna... Misschien nog maar eens samen naar toe!

Het is nog geen uur fietsen, maar wel met aardige hoogteverschillen. Ik neem de Mozart Radweg: dat levert per definitie een mooi eindresultaat op. Bij het meer is het flink toeristisch: rijen Japanners of Chinezen die een rondje met een boot willen varen.

WL-190905-024-2

Op de heenweg doe ik ook nog twee campings aan. Kom een Nederlander tegen die met zijn VW Kever uit 1964 op weg is naar een treffen in Oostenrijk van 'luchtgekoelde Kevers'.  Houten ski's achterop. "Ja, het kan hier zomaar ineens gaan sneeuwen", grapt hij.

WL-190905-017

Berchtesgaden. Hier is ook het Adelaarsnest van Hitler gevestigd. Ik geloof het ongezien.

Op de tweede camping raak ik in gesprek met de eigenaar, tevens tweede burgemeester van Berchtesgaden. Het probleem dat ze vanaf volgend jaar gaan aanpakken: het illegaal verblijf van campers op parkeerplaatsen. "En ze flikkeren alles maar neer en ze legen hun chemisch toilet." Het mag nu al niet, maar volgend jaar gaan ze stevig handhaven. En terecht, wat mij betreft.

Op de terugweg ga ik op zoek naar de Larosbach: die zag ik op de kaart staan. Maar er is nog meer Laros hier, blijkt...

WL-190906-062

IMG_20190905_122546

Tja, wat zal ik nemen...?

WL-190906-067

De Larosbach. Ik ben vereerd.

Het wordt inderdaad somber, maar regen blijft nog even uit. Morgen verder.

Nog wat los en vast van onderweg:

WL-190905-019

WL-190905-030

En dan natuurlijk de Königssee.

WL-190905-041

WL-190905-045

WL-190905-050

WL-190905-053

WL-190906-069

Op tijd weer terug. Onderweg een inbussleutel gekocht voor de fiets. Het zadel zakte en met mijn - ik dacht handige - Ikea-sleuteltje kon ik niet genoeg kracht zetten.

1. Joke de Mos:
    5 september 2019
    Alweer mooi
    Voor ooit... Hoe slaap je in de camper? Hoeveel ruimte heb je? Ik vraag mij af of Fred 1.96 en breed samen met mij uiteraard in zo’n bed passen Lengte ook heel belangrijk Open voeteneind
    Haha wat een vraag he?!
  2. WL:
    5 september 2019
    Joke, ik slaap heerlijk in de camper. Maar eigenlijk doe ik dat overal. Ja, 196 cm is een hele lengte. Ons langste bed is 190 cm en dat is voor mij toereikend. De breedte doet er hier niet toe: het bed in z'n geheel is 200 cm breed (zo breed als de bus is). Het andere deel is iets korter, maar voor Chajah is dat geen probleem, zoals je zult inzien.
    Ja, ik heb deels een open voeteneind, waar inderdaad wel eens een voet uit bungelt.
    Overigens zijn er ook campers c.q. buscampers met langere bedden. En misschien vinden jullie in de breedte slapen wel geen probleem. Dan heb je ook twee meter tot je beschikking. Als de achterste er dan 's nachts uit moet moet deze wel over de ander heen.
    Met zulke afmetingen als van Fred is een 'gewone' camper denk ik beter dan een buscamper. Zouden jullie serieuze plannen hebben voor zoiets dan komen jullie in Bergen op Zoom maar eens bijpraten. Er zit hier ook een grote dealer vlakbij: kunnen we gewoon eens even rondneuzen.
  3. Theo Mathijssen:
    6 september 2019
    Heerlijk dat rentenieren van je geld!
  4. WL:
    6 september 2019
    Ja, daar heb jij intussen ruim ervaring mee. Nog tips?
  5. Theo Mathijssen:
    8 september 2019
    Heb inmiddels een geschikte huurwoning per 1 oktober en appartement vrijwel verkocht.
    Wies komt morgen van een reis met vriendin terug uit Hongarije en ik vertrek 21 september 9 dagen naar Noorwegen met fotogroepje.
    Groetjes aan Chajah
  6. WL:
    8 september 2019
    Leuk, je volgt dezelfde 'route' begrijp ik. Heel verstandig. Benieuwd waar je gaat wonen. Mooie reis naar Noorwegen gewenst! Daarna spreken we weer eens af. Ik ga nog naar de kraanvogels in Frankrijk en naar het Bayerische Wald.