Dag 7 - Landvergnuegen

9 september 2019 - Rückholz, Duitsland

Fijne plek, die Camper's Stop in Füssen. In alle rust ontbeten - ik mag tot 16 uur blijven staan, ook al was het gisterenavond vol - en daarna paar boodschappen gedaan bij de supermarkt tegenover de ingang. Erg handig. Vervolgens het toilet geleegd, het vuile water weg laten lopen en schoon water ingenomen (50 cent voor max. 150 liter, redelijke prijs).

IMG_20190909_130523

Als ik aankom bij de Landvergnügen boer regent het nog.

Mijn volgende stop heeft geen stroom, heeft niets eigenlijk. Het is bij een boer op het erf. Landvergnuegen heet het. Je koopt een jaargids met sticker en pasje en je hebt vervolgens toegang tot het erf van heel veel Duitse boeren. Geiten, koeien, wijn, pluimvee, akkerbouw en nog veel meer. De ene boer heeft drie plekken en stroom en toilet, de ander biedt één plek aan en verder niets. Zoals deze.

WL-190910-110

Uitzicht vanuit de camper...

Ik sta nu bij een veeteeltbedrijf. Tevens 'Vakantie bij de boer' adres. In de boerenwinkel kun je hun producten kopen: pakken en zelf geld in de kassa stoppen. Dat kan hier kennelijk. De huisdeursleutel zat ook gewoon aan de buitenkant bij aankomst. En ik heb de camper nog niet rechtgezet of een melkwagen komt langs: melk ophalen. Met bewondering gekeken hoe hij hier manoeuvreert en keert: dat ging sneller dan ik het deed. Ok, hij doet dit hier elke dag, neem ik aan.

IMG_20190909_205844_342

Koeien, vogels en verder niets. Ik sta hier alleen. Aardedonker 's nachts.

Ik heb hier een geweldig uitzicht vanaf een hoogte van 900 meter. Als de wolken wat oplossen zullen ook de twee mooie kastelen bij Füssen zichtbaar zijn. Keizer Maximilian bouwde hier zijn jachthut ook. Mijn bedoeling is hier één nacht te blijven, maar afhankelijk van het weer worden het er twee. Met twee gevulde boordaccu's en verstandig omgaan met licht en andere stroomverbruikers moet dat lukken. Nog wel langer zelfs, is mij beloofd. Opmerkelijk: na een ritje van slechts 15 km zijn de accu's weer helemaal vol. Die zwaardere dynamo doet z'n werk!

WL-190910-129

Tot een uur of zes zit ik buiten. Dan wordt het ineens koud.

Vanmiddag mooie wandeling gemaakt. Door weilanden en bossen. Prachtige paddenstoel gefotografeerd. Maar mijn laptopaccu is leeg... Die foto volgt dus morgen.

Adres van deze boerderij:

Ferienhof Schmid