Met vier en niet met zes wielen

19 december 2019 - Schellbronn, Duitsland

Na jaren winterkamperen met de caravan gaan we het nu voor de eerste keer proberen met onze buscamper. De trip in Duitsland (camperplaats) en Oostenrijk (drie luxe campings) moet uitmonden in een winterreportage, die volgend jaar herfst geplaatst zal worden. Als 'warm-makertje' voor de dan komende winter.

WL-191117-151

Begin december heb ik een afspraak bij Kampa - nu Dometic - om te zien of hun opblaasbare wintertent aan onze bus bevestigd kan worden. De technische voorbereidingen aan de camper zijn intussen gerealiseerd. De belangrijkste: nieuwe hoofdschakelaar (de oude ging kapot), een betere MPPT-lader met Bluetooth, winterbanden, sneeuwkettingen.

Flessen

De grootste 'uitdagingen' zijn het bereiken van de eerste camperplaats in Balderschwang (nogal hoog...) en het overal verkrijgen van gas (verwarming). De flessen die wij hebben zijn in Duitsland en Oostenrijk niet verkrijgbaar. De flessen van daar zijn hier niet inwisselbaar: handig hoor....

WL-191127-001 Hindek voor zijn Opel buscamper, Cora in de deuropening.

Hindek wees mij op Pindat, waarmee deze reisblog oorspronkelijk werd gemaakt. Uiteindelijk kies ik nu toch voor Reislogger.

Route

Onze verblijfplaatsen zijn achtereenvolgens:
1. Camperplaats Balderschwang (Duitsland)
2. Alpencamping Nenzing
3. Camping Ferienparadies Natterer See
4. Terrassencamping Itter (drie keer Oostenrijk)

Stroom

Kiezen we buiten de winter sneller voor een plek zonder stroom, in de winter doen we dat niet. Met uitzondering van de eerste plek staan we op comfortabele wintercampings, met 16 Ampère aan stroom. En we herinneren ons de les nog: Watt = Ampère x Volt. Dus 16 x 230 = 3680 Watt. Vaste stroomgebruikers zijn de koelkast (compressor: 1,35 Amp.) en de vloerverwarming (300 Watt). De maximale verwarming van de Truma Combi 6E vergt 1800 Watt. Dus dat is allemaal geen probleem.

IMG_20191223_135441_HDR De meter op Alpencamping Nenzing

Behalve dan dat de campings een meter gebruiken en de stroomprijs vaak aan de hoge kant is. Maar goed: kou lijden willen we ook niet en het levert uiteindelijk toch enkele reportages op. En ja, thuis blijven is sowieso goedkoper. Maar daar schaften wij uiteindelijk toch niet een camper voor aan...

Geen voortent

Helaas blijkt de Kampa camper-wintertent niet te passen. Er is geen plek voor de luchtbuis tussen luifel en schuifdeur. Die komt bij het openen wat naar voren en daar moet dus ruimte voor zijn. Helaas, we zullen het zonder voortent moeten doen. Scheelt gewicht en scheelt tijd, zie ik het maar van de positieve kant. Want bij het terugbrengen valt mij op hoe zwaar die tent eigenlijk is... ik krijg 'em amper alleen in mijn (personen)auto.

Nieuwe stalling

Het vinden van een stalling voor de camper was in ons geval niet moeilijk. Hij kan staan op de plek waar al vele jaren ook de caravan staat. Maar, bij toeval verneem ik van een stalling veel dichterbij huis, op slechts 4,3 km. Een ritje van niks op de fiets - en die kan daar gelijk blijven staan. Dat wordt dus het nieuwe onderdak van de buscamper. Omdat het dak van glas is, gedempt door wit doek, zal het zonnepaneel ook nog wel wat doen. De stalling is nog goedkoper ook dan de huidige...
Onbeperkt halen en brengen. Alleen de friettent, die wekelijks twee keer naar binnen en naar buiten moet, betaalt wat extra. En dat lijkt me redelijk. De stalling is 's nachts afgesloten, overdag werken er mensen in de gebouwen er vóór. Kortom, ik ben er wel blij mee.