Uit de stalling

18 december 2019 - Kruisland, Nederland

Het begon met Polarsteps, dat maken van een reisblog. Toen raakte ik enthousiast voor Pindat. Maar uiteindelijk keer ik toch weer terug naar het tussentijds ook al eens gebruikte Reislogger. Dat voldoet het best aan mijn werkwijze.

Vandaag 18 december 2019 'begint' onze wintertrip. Niet echt, maar toch: de camper uit de stalling halen. Op de fiets, zodat de auto hier droog en veilig kan blijven staan. De buurman houdt een oogje in het zeil.
Goed moment ook om de TomTom Camper te actualiseren. Traditiegetrouw gaat dat niet probleemloos: het apparaat haalt eerst de oude kaart weg en meldt dan dat ik eerst een kaart moet toevoegen. Zodra ik dat wil meldt het scherm: Oeps, er ging iets mis. Voeg eerst een kaart toe. Ja hoor... Boven, dichterbij het modem, lukt het wel.

32b9c3ab-1e29-4d57-b15e-cda65e24cba0 In Frankrijk kon ik al wat wennen aan de koude

Bij thuiskomst: enkele zomerspullen uit de camper, de nieuwe vloerbedekking erin, eerst alle kranen en afsluiters dicht zetten. Ook de infraroodkubus onder de tafel plaatsen: benieuwd of dat werkt. Morgen nog een interview in een caravan- en camperzaak: misschien daar nog wat vloeistof kopen voor toilet en afvaltank.

Goed op tijd komt ook de nieuwe ANWB Campingcard binnen. Geldig tot 12/20 - dus weer een heel jaar kamperen. Soms moet je iets achterlaten op een camping: daarvoor dient deze kaart dan. Liever dan paspoort (nooit!) of rijbewijs (ook nooit!) achterlaten.

Keuze: wat neem ik aan fotospullen mee? Beide camera's, alle objectieven, m.u.v. de 100 - 400 mm. Ook de vogelkijker blijft thuis. Die gaat straks weer mee naar de kraanvogels in Duitsland.

WL-191208-016

En twee flessen wijn gaan er mee. Wellicht overbodig, want we eten nogal eens buiten de deur, verwacht ik. Ik kreeg wat flessen van dé wijnkenner/vinoloog van West-Brabant, Corné Janssen. Voor de foto's die ik maakte van zijn grote kerstproeverij (zie foto).