Dag 4 - in westelijke richting

6 september 2019 - Bad Tölz, Duitsland

Het is een geweldige camping daar in Berchtesgaden, maar dat mag dan ook wel als je in je eentje ruim dertig euro moet afrekenen.

Ik wil in westelijke richting en neem daarom in Duitsland een stukje snelweg. Om voor een paar kilometer Oostenrijk een vignet te kopen vind ik onnodig: een klein stukje binnendoor dus maar, al wordt het hier en daar wel erg smal. Maar het past allemaal precies. Als ik in de verte een tractor zie aankomen wacht ik maar even op een iets bredere plek: hij heeft met zijn enorme banden heel wat ruimte nodig.

WL-190907-018

WL-190907-021

Het is koud vandaag. Maar toch stop ik hier en daar voor een foto.

Afslag 99 brengt me richting Miesbach. Vanuit daar wil ik aan de oostkant de Tegernsee langs en dan zit ik al weer op de Duitse Alpenroute. Paar boodschapjes nog even en zo via de Alpenroute naar Bad Tölz. Nooit van gehoord, maar een werkelijk prachtig historisch stadje. Met een grote camperplaats langs de rivier, de Isar. De middag besteed ik aan een stadswandeling aan de hand van een folder die ik bij het toeristenbureau krijg. De plek heeft geen stroom, wel kun je water lozen en innemen - maar dat is nu niet nodig. Ik overweeg eerst in de stad wat te eten, maar koop uiteindelijk een paar broodjes die ik bij de soep in de camper zal opeten. En een schijf notenkoek, voor bij de koffie.

WL-190907-014

Kaasmakerij. Er zijn rondleidingen, je kunt kaas proeven, eten, kopen.

WL-190907-015

WL-190907-029

Langs de Isar loop je vanaf de camperplek zo naar het historisch centrum.

WL-190907-033

WL-190907-042

Ja, altijd even een kerk in.

WL-190907-049

Op een camperplek als deze sta je niet 'voor het mooi'. Het is alleen maar een plek om te overnachten. Je staat hier om zo een stadje in te lopen, iets te bezoeken. In dit geval kost het maar een paar euro. Er is alleen plek om water te lozen en in te nemen. Geen toiletten, geen douches, geen stroom. Veel caravanners begrijpen niet dat je op zo'n plek wil staan.

WL-190907-024

Achter de heg stroomt de Isar.