Een Truma laat je niet koud...

22 december 2019 - Wertach, Duitsland

We hebben de nacht zonder verwarming - natuurlijk - overleefd. Het was buiten rond het vriespunt, binnen vanmorgen elf graden. Met dank aan de infrarood kubus van Redwell (300 Watt) en de vloerverwarming (ook 300 Watt, amper voelbaar...)

We hebben in het restaurant ontbeten: lekker warm was het daar. Normaal gesproken overigens verklap ik geen bedgeheimen, maar je had Chajah moeten zien. Wat ze allemaal aan had, inclusief een muts op. Het werd geen opwindende avond, in elk geval.
Vanmorgen bedacht ik me: we rijden naar een camping waar Truma zijn servicemonteurs voor de feestdagen heeft 'geparkeerd'. De dichtstbijzijnde bleek op slechts 40 km verwijderd van Balderschwang. Moesten we wel weer eerst die pas over, maar dat bleek opnieuw een eitje. Met sneeuw zal dat wel heel anders zijn (stukken van 16%).

Wertach

Zo staan we dus nu op camping Grüntensee in Wertach. Eerder dit jaar was ik hier op de fiets, vanaf een camping in de buurt. Ik dronk toen wat in de Fisherhütte, aan het meer.
Zo'n tien minuten voor we de camping bereikten reed een Truma-bus ons tegemoet. Hij zal toch niet, na het telefoontje van de cheffin van Balderschwang, daarheen onderweg zijn?

IMG_20191223_105615_HDR IMG_20191223_105513_HDR
We lunchen nu een vaas Gulashsuppe in het restaurant van de camping aan de Grüntensee. We staan op een verharde camperplaats naast de ingang. Als enige. Stroom aan, infrarood aan.

Adria Nederland denkt actief met me mee, maar uiteindelijk zijn de mogelijkheden een keer uitgeput. Ik vermoed dat een van de - vele - zekeringen het heeft begeven. Waarom weet ik niet. Of: een softwarefout die om een reset vraagt.

Achteruit eruit

Voor mij vertrok een andere camper van Balderschwang. Hij kwam slippende tot stilstand op het kleine stukje omhoog. Het stel overwoog de sneeuwkettingen, maar ik adviseerde verder achteruit te rijden, dwars te steken en met een vaartje het hellinkje te nemen. Dat werkte: ze waren me erg dankbaar.
Ik moest datzelfde heuveltje op. Dat betekende draaien, of achteruit omhoog en de bocht om. Dankzij de achteruitrijcamera bleek dat een goede greep: in een paar minuten stond ik boven. Tot verbazing van Chajah, die in het sanitair haar tanden stond te poetsen.

We hebben weer verwarming!

Dankzij L.I. hebben we weer verwarming, zonder dat er een Truma-monteur aan te pas is gekomen. Er blijkt een piepklein reset-knopje op de Truma te zitten. Moet je wel weten, want in de gebruiksaanwijzing vond ik het niet. Heel veel dank Léon!
Morgen kunnen we - een dag eerder dan gepland - in Nenzing terecht. Lekker luxe camping, met zwembad. En restaurant. En wellness. En met een werkende kachel in de Adria bus. Zó fijn.