Akkrum - via de Afsluitdijk

14 oktober 2019 - Akkrum, Nederland

We hebben de meer-sterren Ardoercamping in Callantsoog verlaten en zijn gearriveerd op een nagenoeg verlaten camperplaats in Akkrum, aan de jachthaven. Er staat een andere camper, uit Hamburg. Helemaal vol met prullaria, een Smart en een motorfietsje erbij en bewoners vol tatoeages, ringen voor de neus en schoteltjes in de oorlellen.

Ik vermoed zomaar dat wij met deze mede-camperaars niet snel innig contact zullen krijgen. Al zegt een uiterlijk niets over de goedheid van mensen: ik weet het.

IMG_20191014_133333IMG_20191014_132725IMG_20191014_132610
TomTom stom
We mochten tot 16 uur op de camping blijven, maar na uitslapen, ontbijt, afwassen en koffie zijn we toch maar vertrokken. Om te lunchen op de Afsluitdijk: daar komen we ook niet elke dag. Na deze stop deed de TomTom niets meer. Ik dacht eerst dat het aan de stroomtoevoer lag, maar het bleek een vastloper te zijn. Hardware-matig gereset: aan-knop ingedrukt houden, tegelijk linksboven op het scherm drukken. Het werkt!

IMG_20191014_124714
Op de Afsluitdijk sluiten ze bij Het Monument ook de zomer af. Met erwtensoep.

IMG_20191014_133127 IMG_20191014_133041
In de lunchroom is op een tv-scherm een zwart-wit film te zien over de bouw van de Afsluitdijk, in de jaren dertig van de vorige eeuw. Vooral het handwerk' maakte indruk. Foto rechts: onze eenzame camper op de parkeerplaats bij Het Monument.

In Akkrum is men in de jachthaven druk bezig de boten uit het water te halen. Mijn beoogd plekje direct aan het water is daardoor niet beschikbaar, of we moet de hele dag in de herrie en het afspuiten van boten willen zitten. Nee hoor, we parkeren op de plek waar ik vorige keer ook stond, met de Camper van het Jaar 2019. Naast de boten (en dichterbij het deels geopende sanitairgebouw).

IMG_20191014_151315IMG_20191014_151344
Prima plekje voor twee nachten Akkrum. Met stroom. Eigenlijk is 21 euro voor een nacht zonder noemenswaardige voorzieningen best duur. De campings in Amsterdam en vooral Callantsoog waren marginaal duurder maar wel propvol voorzieningen.

Halverwege de dag krijgen we bericht dat ook kleinzoon Bram (5) een camper wil. Hij begint met een trui. Net als zijn oudere broer Thijs, waarmee ik dit jaar een lang weekend naar de Ardennen was, mag ook Bram straks af en toe mee met de camper. Zeker met deze trui!

IMG-20191014-WA0001
De komende drie dagen staat het stoomgemaal in Lemmer (ir. Wouda-gemaal) onder stoom. Niet door te veel water, maar om mensen te trainen er mee om te gaan. Als het even lukt wil ik gaan kijken.

In Akkrum - tien minuten lopen vanaf de jachthaven - deden we boodschappen bij een plaatselijke supermarkt. Een grote winkel voor zo'n gat, maar ik vermoed dat het aantal slapers hier in de zomer minstens het dubbele is van dat in de winter. Akkrum is een mooi plaatsje, met enkele historische gebouwen. Als we net weer in de camper zijn begint het te gieten en te onweren. In giet oan.

IMG_20191014_153829IMG_20191014_154453IMG_20191014_154345
Nb. Alle foto's zijn gemaakt met mijn telefoon (Pixel 3A XL).

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Rinze:
    14 oktober 2019
    Leuk verslag Willem, Akkrum is een plaats en geen gat!!!!
  2. Chajah Scheffers:
    Lell
  3. WL:
    14 oktober 2019
    Ja, ir. Lely. We zwaaiden naar hem.
  4. Trudeke:
    Fijne week gewenst! Groetjes Trudeke
  5. UNESCO Werelderfgoed Ir. D. F. Woudagemaal:
    15 oktober 2019
    U bent van harte welkom in Lemmer bij het grootste nog functionerende stoomgemaal ter wereld! Graag tot ziens.