Gouden dag in hoofdstad Tirol

28 december 2019 - Innsbruck, Oostenrijk

Geweldig: praktisch op de camping Natterer See stap je op de bus en die brengt je in nog geen half uur naar het station in Innsbruck. En weer terug. Vandaag - zaterdag - rijdt die bus ongeveer elk uur. Op naar het Gouden dak dus!

WL-191228-014

Het  gouden dak van Innsbruck ligt in de oude binnenstad, in de Herzog Friedrichstraße. Het huis met het gouden dak is een erfenis van Keizer Maximilaan I. Hij liet het dak van het gebouw rond de 15de eeuw met 2.657 vergulde dakpannen bekleden. De dakpannen bestaan uit een koperen plaat welke verguld zijn op een oude wijze. Vanaf het balkon had de keizer een perfect uitzicht over alle - sportieve - activiteiten op het plein voor het huis.

Inn
Wij bezochten Innsbruck al diverse keren. Daarom liepen we vandaag na de koffie eens een andere kant op: de Inn over, langs de rivier naar de volgende brug. We bezochten de muziektempel, slenterden wat door straatjes, genoten (net als tijdens ons vorige bezoek!) een lunch in het Gasthaus Goldenes Dachl en kochten voor Chajah nieuwe badslippers omdat de oude in het drooghok van de vorige camping zijn blijven staan.

WL-191228-017

Er stond ook nog iemand als een kip zonder kop de krant te lezen. Grappig gezicht. Na mijn bijdrage - ik een foto, hij (of zij?) een fooi - kreeg ik een vriendelijke handdruk. Wat een manier trouwens om je geld te verdienen, zo rond het vriespunt.

Hieronder nog wat foto's van vandaag. Ik had de Fuji X-T30 mee, met de 18 - 55 mm. (Voor de liefhebbers.)

WL-191228-006 WL-191228-008 WL-191228-024

WL-191228-025 WL-191228-026 WL-191228-029

Bij de wandeling terug naar het station kwam de zon door: de bergen rond Innsbruck werden hierdoor schitterend verlicht.

WL-191228-058 WL-191228-068

En wat Innsbruck ook heeft: prachtige trams!

WL-191228-012

Bij de fontein voor het Haus der Musik viel me dit beeld op: de telefoon ontbreekt, maar zij is toch heus bezig met het maken van een selfie. Een beeldhouwer met een vooruitziende blik!

WL-191228-032

We zijn ook het Haus der Musik binnen gestapt. Niemand die iets vroeg... en vanaf de bovenste verdieping kijk je uit over een deel van de stad.

WL-191228-040

Het wordt nu voor het eerst ook serieus koud: min negen wordt opgegeven. Ik had een stukje luifel uitgedraaid, maar eigenlijk is dat geen goed idee: het is nat geworden en er droogt natuurlijk niets. Misschien morgen in de zon...

WL-191228-084 WL-191228-080 WL-191228-075

Camping Natterer See