Lac du Der ==> Leukermeer | november 2019

17 november 2019 - Wanssum, Nederland

Ik deed een poging om deze reisstukjes in Polarsteps te maken, maar dat valt tegen: ik keer terug naar Reislogger. Mijn laatste ochtend aan het Lac du Der. Ik ben met de camper onderweg. 's Nachts vriest het intussen licht. Drie nachten zonder stroom is geen probleem dankzij twee accu' s en een zonnepaneel.

WL-191117-151

Doel van de trip: een grote natuurfototentoonstelling en: kraanvogels. Op weg naar het zuiden rusten ze hier even uit. Vanmorgen werden er ruim 27.000 geteld. Twee weken geleden waren er op een nacht 268.000! Dat had ik wel mee willen maken...
Ik overnacht op camperplekken.

WL-191117-087

Tjonge, wat was het koud vanmorgen op de dijk van het Lac du Der. Minus 2, zo uit bed, zonder ontbijt. Dat gebeurt me niet vaak.

WL-191116-121-3

Heldere nachten zijn natuurlijk het fijnst: geen wolkje aan de lucht, en de tellers noteerden ruim 27.000 kraanvogels die dag. Rond 7:00 uur maken ze al aardig wat geluid, de eerste zijn al in de lucht. Ik heb een andere plek gekozen: op de dijk boven de camperplek. We zijn hier maar met enkele mensen, wel zo rustig.
De lucht kleurt een beetje rood, overal hoor je de kranen roepen.

WL-191117-148

WL-191117-156

Overal rijp. Prachtig is het dan hier.

Maar uiteindelijk moet ik vandaag toch weer naar Nederland. Richting Duiven. De twee overnachting samen kostten me acht (8) euro: vier euro per nacht. Kun je nog water innemen (betaald) en je toilet leeggooien (gratis).
Ik had het plan om aan de jachthaven in Venlo te gaan staan. "Bel maar als je in de buurt bent, dan weet ik wel of er plek is." Maar ja, als er dan niet wordt opgenomen... Als ik 20 km voorbij Venlo ben belt de havenmeester terug. Nee, ik rij niet terug. Ik sta nu aan een andere jachthaven. Aan het Leukermeer. Met restaurant, waar de kipsaté uitstekend smaakte.
Dit wordt de vierde nacht zonder aan de paal te staan. Rijden en zonnepaneel houden de energievoorziening hier ruimschoots op peil.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Erik Vervoort:
    18 november 2019
    Prachtig. Omgeving Saint-Dizier en France? 's Morgens toch wel erg fris in de camper? Verwarming op diesel of gas?
  2. WL:
    18 november 2019
    Ja, daar is het inderdaad. Ik heb een Truma 6E. Op gas of op stroom. Maar ik stond steeds zonder stroom, dus op gas.
    Inussen sta ik op een NL camperplek met stroom voor een nacht. Dan gaat de Truma op stroom.
    's Nachts liet ik de kachel op 10 graden staan: dan koelt het niet helemaal af.
    Verwarming op diesel is ook een mogelijkheid: daar koos ik echter niet voor.