Dag 2 - Schlucht en ruïne

16 september 2019 - Andeer, Zwitserland

Fietsen naar schlucht, wandelen naar ruïne

WL-190917-119
De eerste volle dag in Andeer. Beetje uitslapen mag: het is hier zo stil. Twee fietsers met hun tentje zijn al weg, twee anderen staan op het punt te vertrekken. Koud, geen stoel om op te zitten en geen idee wat hun ontbijt was. Nee, zo kamperen, dat zou nu niks meer voor mij zijn.

Met de fiets naar de supermarkt in het dorp. Geen grote winkel, maar ze hebben appels, brood, drinken en yoghurt. Ik reken met een bankpas af in francs, maar het eurobedrag staat ook op de bon. Eigenlijk is Zwitserland ook gewoon Europa, al vinden ze dat zelf niet.

Brood en drinken in de rugzak, camera en statief mee (waterval!) en fietsen maar. Tot ik een waarschuwingsbord tegenkom: de komende 34 km stijgt deze weg 1,3 km. Dat wordt doortrappen - nee, ik hoef zo ver niet. Een paar kilometer ver zie ik het hotel al.

WL-190916-056
De familie Melchior emigreerde begin 20e eeuw naar Amerika. Dat werd geen succes. Bij het zien van de Niagara-waterval dacht hij: zoiets kunnen wij thuis in Zwitserland ook maken! Zeven winters lang - in de zomer werd er op het land gewerkt - werd er met handboren een weg door de Rofflaschlucht naar de waterval gemaakt. Zinloos  monnikenwerk, vonden de dorpsgenoten. Maar tot op de dag van vandaag ontvangt de familie 4 euro per persoon voor elke bezoeker die de waterval wil zien.

Ik vermaak me uitstekend een paar uurtjes. Er zijn vrijwel geen bezoekers, dus ik kan mijn statief overal neerzetten.

WL-190917-082WL-190917-087WL-190917-081WL-190917-072
Vanaf de camping heb je zicht op een ruïne. Daar moet ook een weg naar toe zijn. Rugzak, water en de camera weer mee, wandelschoenen aan en lopen maar. Het wordt een hele klim en een hele natte rug (en meer). Maar het uitzicht - ook op de camping - maakt alles goed.

WL-190917-161
Deze muur links staat hier dus al zo'n 1000 (duizend) jaar!

WL-190917-136
Daar beneden is de camping.

Een enkele keer klinkt er een enorme knal. Ik vermoed dat dit is om graniet te winnen, met explosieven dus. Andeer is daar bekend om.

Mooie paddenstoelen, mooie bloemetjes en een ontmoeting met een jager, op zoek naar reeën en herten. "We mogen nog twee weken jagen", meldt hij. Het is eigenlijk te warm, 'maar thuis zitten levert in elk geval niks op'. Als ik al lang weer in de camper zit hoor ik een schot.

WL-190917-131WL-190917-166WL-190917-063
De route: Screenshot_20190916-171216