Tweede beursdag CaravanSalon: 'rustiger' voor ons, maar nu met publiek

31 augustus 2019 - Düsseldorf, Duitsland

De tweede dag CaravanSalon Düsseldorf. Dat betekent de eerste dag dat het publiek toegang heeft en voor ons journalisten nog enkele persconferenties. Van Fiat onder meer, met het (oude) nieuws over de nieuwe motoren en de aankondiging van de eerste elektrische Ducato.

WL-190831-033-2

Nu alleen nog op een beeldscherm, volgend jaar te koop: een elektrische Ducato. Dat verandert ook de wereld van het camperen.

Op de CaravanSalon hoor je ontzettend veel Nederlands praten: ik heb altijd de indruk dat half kamperend Nederland hier op de beurs is.

WL-190831-001

WL-190831-013

WL-190831-014

Een studievoertuig van Hymer. Daar ben ik vanmorgen eerst naar gaan kijken. Wat een stoer apparaat!

Heel lang geleden heb ik een cursus Beurzen en tentoonstellingen gedaan. Dat betekent dat ik ook altijd geïnteresseerd ben gebleven in standbouw en de wijze waarop er met het publiek wordt gecommuniceerd. Ik mocht ooit de ontwikkeling van een grote stand op de Vakantiebeurs begeleiden, in opdracht van het Oostenrijks verkeersbureau.

In Düsseldorf staan prachtige stands op de CaravanSalon. Fendt blinkt uit, Hymer ook. De presentatie van Knaus Tabbert is top.

WL-190831-016

WL-190831-032-2

Carado: kijk naar het logo en dit onderdeel van de stand. Prachtig gedaan!

WL-190831-028-2

Itineo krijgt van mij ook dit jaar weer de prijs voor de lelijkste camper. Met stip op 1!

WL-190901-052

Hans Oonk, links op de foto, neemt afscheid van Doréma. Doréma zonder Hans? Dat wordt even wennen. Hij matste me nog een keer met een opblaasbare voortent... Het ga je goed, Hans! (Eerst drie weken met een camper weg, begrijp ik.)
Zijn - Duits sprekende - opvolger staat naast hem.

WL-190901-049

En dan de trieste dingen. Zo'n jong kind. Zat zeker al een half uur zo voordat ik het uit het oog verloor. Kan nog niet praten, maar wel met een telefoon zitten. Ik vind het meer dan triest... Een Duitse collega ging nog verder: "Zulke ouders verdienen straf."

Morgen mijn laatste dag. Die begint met een persontbijt bij Al-ko. Daarna ga ik nog wat rondkijken en bijtijds terug naar mijn camper. Ik mag de komende week nog wat beursnieuws aanleveren voor Autoweek Campers.