Dag CaravanSalon - tot volgend jaar

1 september 2019 - Düsseldorf, Duitsland

Regen, als ik wakker word. Maar ik kom op de fiets toch droog aan op het beurscomplex. Persconferentie met ontbijt bij Al-ko om 9:00 uur. Ze geven een bruikbaar relatiegeschenk mee: een powerbank. Heel mooi, heel plat. Want stroom heeft de toekomst.

WL-190901-006

Een caravan zonder stroom. En niet met 12V , niet met 24V maar met 48V. Dat schept nieuwe mogelijkheden.

Daarna loop ik zelf nog wat rond en koop wat spulletjes voor mijn eigen camper. Vega lasagne in het perscentrum voor vier euro.

WL-190901-010

Allemachtig, wat wordt er 'gevreten' hier. Lange rijen bij stalletjes en reusachtige BBQ's voor een vette hap. De campers en caravans worden lichter, maar dit wordt ruimschoots gecompenseerd door de bewoners erin.

Kom twee collega's tegen die het ook voor gezien houden. De CaravanSalon hier in Düsseldorf gaat nog de hele week door: best zwaar voor de standhouders. Om die laatste dagen nog attent, vriendelijk en klantgericht te zijn.

WL-190901-004

WL-190901-003

De hordeur in onze eigen camper heeft één keer volledig open overleefd, maar de eerste keer dichtdoen niet. Rampending. Er zijn betere systemen op de markt: ik start een onderzoek. Op de foto's het systeem van Pössl: dat oogt al veel beter, want de onderkant loopt nu in een rail en kan er niet uitschieten. Dat gebeurde bij mij al wel... bij de eerste keer al! En ik deed het zo voorzichtig, met twee handen. Ook Dometic heeft een beter systeem, vertelde iemand me.

WL-190901-002

Ook interessant: even heel gemakkelijk de camper recht zetten. Onze bus helt standaard iets voorover. En dat is in de keuken onhandig, want dan loopt het water niet weg uit de gootsteen. En alles staat dan scheef op tafel. Dus: vaak even op blokken rijden. Maar zo kan het dus ook (foto hierboven): te bedienen met een app op de telefoon en een maximale afwijking van drie procent! Er zijn meerdere systemen op de markt, dit is van Al-Ko.