Dag 6 - Thusis

20 september 2019 - Thusis, Zwitserland

Het aantal verplaatsingen na Düsseldorf ben ik kwijt, maar slechts enkele keren stond ik twee nachten ergens, één keer drie nachten. In Splügen stond ik gisteren één dag, voldoende om dorpje te verkennen en rond het stuwmeer te fietsen. Vanmorgen was ik rond half tien al in Thusis op de camping, voor twee nachten. Bosterrein, naaldbomen. Aan één kant zie je woonblokken van het stadje, en je hoort de weg wel wat. Maar prima sanitair, een restaurantje - een test volgt vanavond - en op loopafstand een Co-op supermarkt annex benzinestation. Verder stroom (ik denk 16 Amp.) en goede wifi. En: eekhoorns.

WL-190920-014

Vanmorgen bij aankomst had ik het rijk alleen. Intussen zijn er weer enkele campers bij gekomen.

Vandaag 'grote schoonmaak' gehouden. Beddengoed luchten, douchen, dat werk. Op de fiets naar de Viama schlucht. Dat is goed te doen qua stijgen en afstand, alleen vind ik het met de fiets in die tunnels rijden doodeng. Het lawaai van zo'n tractor die een wagen vol vee trekt, de angst of ze mij wel zien-maar-achterom-kijken-gaat-niet, tunnelfietsen wordt mijn nieuwe hobby niet. Ben je net warm van het stijgen, daal je vervolgens met 44 km/h in een serieus koude tunnel. Als ik ziek word weet ik nu al de oorzaak.

WL-190921-005

Dit soort tunnels met de fiets is niet prettig. Je moet maar hopen dat achterliggers je zien.

Van Viamala Toerisme had ik een vrijkaartje gekregen voor een bezoek aan de Viamala schlucht. Erg indrukwekkend, maar de diepte laat zich met foto's nauwelijks vastleggen, had ik al eerder gemerkt. Desondanks onderaan wat foto's.

WL-190921-002

Bij mijn vertrek naar de schlucht kwam er net 'een kudde' Lotussen aan rijden - ze moesten tanken. Toen ik later hijgend omhoog trapte kwamen ze me voorbij: het leek wel of ik op een circuit aan het fietsen was! Enthousiast zwaaiden de meesten bij het voorbijgaan: ze hadden me natuurlijk zien fotograferen en met één stel had ik gesproken.

Weer in de camper hoorde ik er weer een: een eekhoorn. Gauw de 100-400mm op de camera geklikt. Ze zijn razendsnel, die rakkers! Mijn achterdeuren stonden nog open: ik ben op bed gaan liggen wachten tot hij (zij?) in beeld kwam. Ze zijn zó schattig...

WL-190921-078

WL-190921-074

WL-190921-052

De Viamala schlucht is opgenomen in de Grand Tour of Switzerland. Een toeristische route die door heel Zwitserland voert, overal goed is bewegwijzerd en die je langs alle hoogtepunten van het land leidt. Letterlijk (passen), maar ook anderszins (steden, Victorinox, Erasmus en nog veel meer). Ik reed de Grand Tour met de motorfiets, in twee meerdaagse etappes. Van harte aanbevolen!

En dan de schlucht nog. Ik had mijn eenpootstatief dit keer meegenomen, omdat ik meer drukte verwachtte dan in de eerder bezochte Rofflaslucht. Dat viel uiteindelijk nogal mee.

WL-190921-021

WL-190921-037

WL-190921-054

Deze foto maakte ik vanaf de weg. In de diepte zie je mensen op een platform staan: daar was ik kort daarvoor ook. Dit geeft een beetje de diepte aan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joke de Mos:
    20 september 2019
    Wat een belevenis en prachtige foto’s
    Hele leuke van de eekhoorns Bijna begonnen met schilderen