Dag 5 - Garmisch-Partenkirchen

7 september 2019 - Garmisch-Partenkirchen, Duitsland

In Kreuth am Tegernsee staat de NaturKäserei TegernseerLand. Als ik uitstap lacht een Duitse naar me: “Een Hollander die hier kaas komt kopen, dat is bijzonder.” Maar ze geeft onmiddellijk toe: Bergkäse maken wordt moeilijk in Nederland. Je kunt bij de NaturKäserei tal van zuivelproducten kopen, je kunt een rondleiding krijgen en natuurlijk wat eten. In de kelder kun je een blik werpen op de ruimte waarin de kazen liggen te rijpen.

Waterkracht

WL-190907-021

Een belangrijke bron van energie is in deze streek waterkracht. Ik neem een kijkje bij de Sylvensteinsee, waar ik ook de Isar voor het eerst tegenkom. Mijn eindbestemming vandaag is de camperplek in Bad Tölz, direct gelegen aan deze rivier. Bad Tölz is een aardig historisch stadje: vanaf de camperplek loop je er in tien minuten naar toe. Ik haal bij de VVV een folder met een stadswandeling.

De camperplek is een afgescheiden deel van een parkeerplek. Geen stroom, een overnachting kost een paar euro (parkeerautomaat), je kunt de vuilwatertank en het toilet legen en alleen voor drinkwater innemen moet je apart betalen. De grond is een soort gravel: bij regen plakt dat nogal aan je schoenen.

WL-190908-040

WL-190907-027-2

WL-190907-022-2

De Alpenroute gaat hierna in zuidelijke richting verder, tussen twee meren door. Het regent al de hele nacht en dat doet het nu nog steeds. Bij de Walchensee is in Kochel am See een informatiecentrum over das Walchenseekraftwerk. “Een juweel van techniek in de Alpen”, zoals ze het zelf omschrijven. Het complex, intussen beschermd industrieel erfgoed, werd begin 20e eeuw aangelegd en is gebaseerd op de 200 meter hoogteverschil tussen de Kochelsee en de Walchensee. Zo’n 2000 mensen waren er nodig voor de aanleg en natuurlijk vielen daarbij ook slachtoffers. Op 24 januari 1924 stroomde er voor het eerst water van de Walchensee door een turbine. In totaal zijn er acht turbines, Tot op de dag van vandaag levert het Walchenseekraftwerk 300 miljoen Kilowattuur per jaar.

Zonder verbranding, zonder herrie (alleen in de machinekamer) en zonder CO2 uitstoot.

Skischans

WL-190908-023

De herfst doet ook weer z'n intrede

WL-190908-029

Bij Garmisch-Partenkirchen komen bij mij altijd twee gedachten op: skispringen op 1 januari en … files. Mijn TomTom Camper meldt op de weg na Krün een vertraging van maar liefst 25 minuten. En doet een suggestie voor een omweg – die besluit ik te nemen. Er is een Almabtrieb met schapen in Mittenwald: misschien is dat wel de oorzaak van de vertraging. Als het niet zou stortregenen zou ik zeker zijn gaan kijken. Met nauwelijks vertraging kom ik op Wohnmobilhafen Zugspitzblick in Grainau aan. In de zomer was er geen plaats, nu volop. Een comfortplaats biedt water, stroom en zelfs een plek aan die zuil om je toilet in leeg te storten.

WL-190908-012

Privé sanitair naast je caravan of camper.

WL-190908-018

Hoe mooi kun je staan...

WL-190908-026

Prima restaurant

Dichtbij ligt ook Camping Resort Zugspitze. Een vijfsterrencamping met desgewenst privé-sanitair naast je voertuig en bovenal een schitterend uitzicht op de Zugspitze, de hoogste berg van Duitsland. Deze luxe heeft wel een prijs: reken gemiddeld met twee personen op 65 euro per nacht. Het bijbehorende restaurant is voor iedereen geopend, heeft een acceptabel prijsniveau en kan ik van harte aanbevelen.

WL-190908-005-3

1. Landgoed Happy Lucky Home: