En nu plekje op CMT beursterrein vinden...

9 januari 2020 - Stuttgart, Duitsland

Apart hoor, zo'n nacht niet op een camping en niet op een camperplaats. Maar wel op een parkeerplaatsje vóór een - ogenschijnlijk onbewoonde - camping. De auto's die er gisteren stonden zijn goeddeels verdwenen: 'permanente bewoning' wellicht door mensen die hier in de buurt werken? Ga straks wel eens even bij de receptie buurten. Al zie ik daar geen enkel leven... Hoorde gisterenavond en vanmorgen wel deuren dichtgaan en af en toe een auto starten. Maar toen was ik nog 'bewusteloos'.

De Truma Combi 6E blijft het nu gelukkig doen. Geen foutmeldingen meer (E 517 H: kan deze dromen intussen) en aangename warmte die zich snel door de ruimte verspreidt. Truma gaat wellicht nog eens aandacht schenken aan de foutmelding, besprak ik met de PR-dame van het Duitse bedrijf. Ga met de 'gasspecialist' van Truma ook eens praten - zaterdag - over de wenselijkheid te komen tot een uniforme gasfles voor heel Europa.

Maximum snelheid
Tussen Bergen op Zoom en de grensovergang bij Venlo werd ik gisteren heel regelmatig ingehaald met snelheden fors boven de 100 km/u. Toch benieuwd hoe dat er eind maart uitziet, als niemand overdag meer harder dan die 100 km/u mag rijden. Ik voorzie wel meer 'conflicten' met het vrachtverkeer, dat zo rond de 89 km/u rijdt. Mensen die op hun kilometerteller afgaan rijden dan tussen de 92 en 95 echte kilometers per uur. Met andere woorden: gebruik je GPS, want anders rijd je nooit die toegestane 100 km/u. (Nou hoeft dat ook niet, maar dan kom je dus 'in aanvaring' met de vrachtwagenjongens en -meisjes, die wel hun GPS gebruiken.)

Aankomst beursterrein
Jaarlijks valt mij op hoe vriendelijk je hier ontvangen wordt op de beurs in Stuttgart. Dat begint al bij de mensen op straat, die het verkeer regelen en controleren. Of ik even de auto daar wil parkeren en me daar melden. Krijg direct een plakkaat voor op mijn raam, rijd naar Tor 2 en mag een plek uitzoeken. Ik let erop dat mijn snoer het haalt en dat ik maandagochtend niet zo ingebouwd kan staan dat ik niet weg kan. Wel even de keggen onder het voorwiel: ik zie geen plek waar ik ook nog 'automatisch' recht sta.

IMG_20200109_115857_HDR  IMG_20200109_115835_HDR
Lekker vroeg op P32, dus alle ruimte om een gunstige plek te vinden. Met stroom zelfs!

Ik loop alvast even een hal binnen. Zaterdag gaat de beurs open voor het publiek. Het is nauwelijks voor te stellen dat alles er dan spic en span bijstaat. Toch is dat elk jaar zo...

IMG_20200109_120648_HDR  IMG_20200109_120659_HDR

Zaterdag ligt hier vloerbedekking, staan er planten en accessoires en zijn de voertuigen gepoetst. Nog even doorwerken voor de mensen op de beursvloer.

Een Nederlandse standhouder die ik sprak meldde me blij te zijn met de hoge temperatuur buiten (bijna 11 graden). "Vaak hebben we sneeuw: voordat we de caravans naar binnen kunnen rijden moet alle sneeuw worden verwijderd. Dat kost heel veel extra tijd." Inderdaad herinner ik me ook de nodige sneeuw hier: één keer sneeuwde het de hele dag en kostte het 's avonds de nodige moeite om mijn hotel te bereiken. Daarvan is nu geen sprake: het is in de camper (donderdag 9/1 om 13 uur) al bijna 20 graden: ik heb het nodige op de ventilatiestand staan en geen verwarming aan, op de 300 Watt vloerverwarming na.

Vanavond een etentje met collega's. Kan ik lopend naar toe, heb ik gezien. Morgen hollen en rennen. Verheug me op al het nieuws dat altijd op deze beurs wordt gepresenteerd.

Kabel
Mijn kabel ligt uiteraard over de weg richting de kast. Komt er een kleine buscamper naast mij staan, precies met een wiel op die kabel. "Dat had ik niet gezien." Hoe is het toch mogelijk... Dat was nou het eerste waar ik naar keek toen ik hier ging staan. Je wilt toch niet dat iemand niet weg kan omdat je op zijn kabel staat?

Een collega, die een stukje verderop staat, stond ineens voor mijn neus. Wat leuk: hij herkende onze camper. En dan met een gele kentekenplaat, op de plek gereserveerd voor journalisten, dat kunnen er niet zo veel zijn. Heel gezellig: een van de diverse aardige collega's in deze branche.

De (auto)radio - nu aangesloten op de boordaccu en niet meer op de startaccu - staat op Radio Klassik. Heerlijke muziek de hele dag, weinig tekst tussendoor. Ik houd het hier wel uit tot maandagmorgen.

1. Ebbinge:
    9 januari 2020
    Heb van Truma geen display maar foutcode met lampje(s) misschien kan je dit ook meenemen bij Truma.
    Vooral resetten en dat staat niet in de handleiding?