CMT persdag: 17 perspresentaties

10 januari 2020 - Stuttgart, Duitsland

Zo'n beursdag is elke keer weer een belevenis. De beurs - CMT Stuttgart - is een Kampeer en Caravan Jaarbeurs en Vakantiebeurs in één. En dan keer drie, schat ik. Een enorme beurs dus met meer dan 1000 voertuigen in tien enorme hallen. De dag vóór de opening houden veel merken een perspresentatie met het nieuws voor het komende modeljaar. Hoewel: eigenlijk horen we dat pas in mei en juni. Maar het nieuws 'tussendoor', dat presenteert men op de CMT.

Het begint 's morgen met een 'fotomoment' rond het gastland: dit keer Montenegro. Een folkloristische groep voerde wat dansjes uit, de verzamelde (foto)pers kon erop schieten.

WL-200110-018  WL-200110-021

Persconferentie
Daarna is er een soort 'openingspersconferentie', zo saai als alleen Duitsers dat kunnen. Alleen de eerste spreker is interessant: een hoogleraar die permanent toeristisch onderzoek doet en met allerlei trends komt. Die voor een belangrijk deel ook voor ons land gelden.

WL-200110-038
Veel saaier dan dit kan het niet

En dan beginnen de presentaties van de merken. Een half uur per merk. Ik heb er één niet bezocht: geen tijd, en van een merk dat in ons land nauwelijks een rol speelt.

WL-200110-077
Een deel van de lol is om alle collega's weer te ontmoeten. En dat herhaalt zich straks weer bij de perspresentaties bij de fabrikanten 'thuis'

WL-200110-168
Eén collega gaat wel heel ver in zijn liefde voor kamperen

WL-200110-112  WL-200110-004
Hoe krijgen ze het allemaal voor elkaar? Morgen komt het publiek en dan ligt alles er perfect bij\

WL-200110-002-Edit  WL-200110-001-Edit
Naast deze parkeergarage bij het vliegveld van Stuttgart sta ik

WL-200110-040
Je zou in dit Beethoven-jaar eerder een andere buscamper verwachten. Maar deze is ook fraai

WL-200110-128  WL-200110-100  WL-200110-075
Zomaar enkele voorbeelden van nieuwe voertuigen

Morgen nog twee presentaties. Daarna heb ik tijd om ook de hallen met bestemmingen te bezoeken en caravans en campers beter te bekijken. Want daarvoor ontbrak vandaag volledig de tijd.

1. Ebbinge:
    10 januari 2020