Persdag: eigenlijk gekkenwerk

30 augustus 2019 - Düsseldorf, Duitsland

De persdag van de CaravanSalon in Düsseldorf - en van veel andere beurzen - is de dag vóórdat de beurs voor het publiek open gaat. Het stelt journalisten en fotografen in staat zonder publiek het een en ander te zien. De merken houden die dag persbijeenkomsten. Zo ook in Düsseldorf. Van half negen tot over zessen ontelbare persbijeenkomsten, soms twee tegelijk. Ik heb er véél bijgewoond en informatie verzameld. Vroeger kilo's aan persmappen, toen werden het CD-Rom's, DVD's, nu USB-sticks en kaartjes met een QR-code om het nieuws te downloaden.

WL-190831-072

Onthullingen horen bij een persdag.

Omdat de bijeenkomsten elkaar snel opvolgen is een logische logistiek wel gewenst: daarvan was dit jaar voor het eerst sprake. Tot vorige jaar was het regelmatig rennen van de ene hal na de andere. Nu bleef het aantal af te leggen kilometers beperkt. Maar: een lunchpauze zou wel fijn zijn. En: alle merken moeten zich wel aan die 25 minuten houden. Vorig jaar ging Knaus onbeschaamd en heel oncollegiaal dik over die tijd heen, nu lette Hymer even niet op de tijd. De arrogantie van de grote merken...

WL-190830-007-2

Gasloos kamperen? Dan wordt inductie in de caravan een optie.

De trends: de hybride en elektrische campers zijn in aantocht, 48-volt systemen ook evenals gasloos kamperen.

WL-190830-002

Deze hybride camper wordt in 2020 leverbaar. Op basis van Ford. Fiat zegt te komen met een volledig elektrische camper.

Vanmorgen ging in mijn camper om 6:15 uur de wekker. (En dat was nodig ook.) Om 8:15u had ik per eFiets de 9,2 km naar het beurscomplex overbrugd. Letterlijk, want ik moet ook de Rijn over. Rond 19 uur was ik weer in de camper. Als laatste woonde ik als jurylid NKC Kampeerauto van het Jaar de vergadering met de voltallige jury bij. In de integralen, halfintegralen en camperbussen bepaalden wij onze top drie. Met één twijfelgeval: morgen hakken we de knoop door na nog enkele modellen te hebben bekeken.

WL-190831-043

Sommige persbijeenkomsten zijn dodelijk saai c.q. ontberen nieuws. Hymer bijvoorbeeld: samen verliefd op elkaar: Hymer en het Amerikaanse moederbedrijf. Maar daar komen wij niet voor - doe dat in je eigen tijd!

WL-190831-079

Apart: een buscamper met een uitschuifdeel. Had Adria in een opbouwcamper, maar zij verlieten dit weer.

WL-190831-066

"Ach ja, ik vind groen  nou eenmaal mooi." Forster introduceert nu ook buscampers: het snelst groeiende segment, overal in Europa.

WL-190831-039

Een broertje (19) van Formule I coureur Vettel. Het ventje kan hard rijden in een rallyauto. En slaap 's nachts in een Knaus. Ja, moeten wij allemaal weten...