Camping Natterer See: natter wordt het niet

27 december 2019 - Natters, Oostenrijk

Als ik om acht uur op Alpencamping Nenzing wakker word hoor ik het gelijk: regen opnieuw. Opstaan en de cabineverduistering alvast verwijderen. Rondom zit de isolatie nog, dus de privacy blijft gewaarborgd.

Vandaag vertrekken we na vier nachten Alpencamping Nenzing. Prima camping, fijn restaurant, zwembad en meer. Enig nadeel (voor camperkampeerders) : er is niets in de buurt. Geen winkel, niets. De campingwinkel is zeer beperkt: die behoeft wel enige uitbreiding zou mijn suggestie zijn. We nemen afscheid van Joseph en bedanken hem voor ons bijzonder aangename verblijf.

Als we de smalle weg naar beneden af zijn en de snelweg opdraaien herinnert Chajah zich dat ze de handdoeken in het drooghok heeft laten hangen. Ja, jammer dan. Ze zijn erg oud: het werd toch tijd voor nieuwe. In de kleuren van de camper misschien wel...

Stroomverbruik

IMG_20191227_101143_HDR

We hebben tijdens vier nachten 75 Kw aan stroom verbruikt. Dat is 18,75 kW per 24 uur. De buitentemperatuur was wel bijna altijd boven nul. Als verbruikers hebben we aan boord de Truma Combi 6E (900 of 1800 Watt), vloerverwarming (300 Watt, permanent aan), de verwarming van de afvalwatertank (geen idee hoeveel die verbruikt) en de koelkast. Daarnaast laden we af en toe wat op: camera-accu's, laptop, telefoons.

Dit gemeld hebbend op de Facebookgroep Buscamperclub komen er aardig wat reacties los. Dieselkachel, standkachel, duur, LPG... Wij houden het gewoon op twee flessen propaan en een Truma Combi 6E. Als het moet kopen/huren we een fles met een Duitse aansluiting. Maar tot nu toe redden we het al een week op stroom en nog geen halve fles gas.

IMG-20191227-WA0000

Tijdens de rit richting Innsbruck krijgen we steeds meer sneeuw en ook wel mist. Voorbij Arlberg wordt het weer beter. Onderweg drinken we koffie bij Viva. Niet Viva kamperen, de Nederlandse kampeerspecialisten, maar een keten van wegrestaurants en winkels (denk ik).

Als we Natters binnenrijden wil mevrouw TomTom omdraaien. De bocht die we moeten nemen komt daar ook wel zo'n beetje op neer: een - vlakke - haarspeld. Bij een grote, prachtige supermarkt doen we wat inkopen voor de komende dagen.

IMG_20191227_131023_HDR IMG_20191227_130932_HDR

Voor de liefhebbers van stroopwafels: die kun je thuis laten, want die zijn hier ook te koop. Made in the Netherlands.

IMG_20191227_131939_HDR

De ontvangst op de camping Natterer See - het sneeuwt intussen, maar het blijft niet liggen - is uiterst vriendelijk. We krijgen een mooie plek, een kaart met wat er te doen is en hoe in de sneeuw te komen. Een taxi naar de lift wordt door de gemeente betaald. Kijk, zo kan het ook.

De winkel is hier een stuk uitgebreider dan in Nenzing. De bistro verwacht ons vanavond voor een - eenvoudig maar smakelijk - diner. Het restaurant van de camping is gesloten.

Om de toegang tot de camper wat droog te houden - gras, modder - heb ik de luifel een beetje uitgedraaid en een vierkante meter plastic tegels neergelegd. Ik vermoed dat er morgenochtend wel een laagje sneeuw ligt...